mandag, mars 14, 2011

Ny flott tur idag


Jeg og Ingar tok idag med oss Charm & Zanto på en ettermiddagstur. Nydelig vær og føre. Begge går meget godt, stort men ok kontakt, revierer flott. Det starter ikke så bra, de støkker ilag rype og forfølger, å vi forfølger hundene. Oppvaskmøte!! Ei stund etterpå finner vi Charm i stand, kommer meg nesten opp til han da steggen letter, Charm 3-4 meter etter = irriteranes! Etterpå finner vi Zanto i stand, Ingar opp mens jeg får Charm inn mot oss, han sekunderer med en gang han ser Zanto. Da Ingar er på siden av Zanto letter det ei rype, det felles å Zanto er helt komplett. Han plagdes litt med apporten da rypa ikke er død, plutselig letter rypa å flyr over en haug. Jeg får Charm fram å vi sender han på i apport. Han finner ho men ho springer å flakser. Men Charm ordner opp i det å kommer inn med ho. Vi går videre, vi mister hundene å er på leting. Ser Zanto i stand med Charm sekunderende bak, Zanto går på og Charm følger på han. Ny stand på Zanto å Charm sekunderer. Vi kommer oss opp å Zanto er helt komplett rolig. Etterpå nok en stand på Zanto på høyre flanke, Charm er langt ute på venstre sia så jeg skier meg den veien. Zanto komplett rolig i sitt arbeid. Stand på Charm, jeg ser ikke rypene som letter å Charm går 10meter etter men setter seg med en gang på ordre. Så ny stand på Charm, står på ei åpen slette med hodet høyt. Jeg fram å Charm avanserer på ordre frammover til ny stand. Letter ei rype presist forran men jeg bommer, letter 2 ryper til like oppafor. Charm helt rolig. Utlagt apport ok. 5 min etterpå er det stand på Zanto, men rypa letter før vi kommer opp, Zanto ser ikke det, så presanterer ikke fuggl, alikavell flott arbeid av Zanto. Like ved bilen ny stand på Charm i tett skog, kommer meg opp til han å ser rypa presist forran han, steggen kommer seg vel bare 30cm fra bakken før den smeller i bakken, Charm helt rolig. Feilfri apport. Flotte arbeid å vi fikk 1 felling på hver av hundene. Charm fortsatt ikke helt til å stole på i fuggl, resten ser bra ut. Begge går meget godt å er flink å finne fuggl. Vet ikke om jeg har fådd med alt her men vi hadde 8 arbeid totalt, 4 på hver av hundene + 1 støkk. Ikke værst på en ettermiddagstur.