fredag, mars 11, 2011

Charm & Nero på tur

Ny tur i marka idag, passer far til Charm, Nero, så han ble også med. Kanonføre! Hardt å ca 10 cm sny oppå. Charm går fantastisk, stort å bruker vinden vældi bra. Det går kun kort tid før jeg finner han i stand. Setter Nero igjen bak å skier meg fram, men Nero kommer forbi meg å opp til Charm. Da går det galt, rypa letter å Charm etter 20 meter. Huff å huff, det begynner ikke bra. Charm utreder å legger seg ut i søk, går ikke lang tid før jeg pånytt ser han går i stand. Pånytt setter jeg Nero igjen, men han kommer forbi å Charm føler seg vel presset av sin argeste konkurent, rypa letter å Charm etter 40meter! Kor ska dettan ende...... Setter Nero på, han får 15min men inga ryper. Så er det Charm igjen, i medvind går han fantastisk! På grensen stort men får alt av terreng med seg å revierer utmerket. Ny stand. Da jeg kommer opp til han går han på litt å til ny stand, da jeg er nesten oppe med han letter det ei rype å Charm 10meter etter. Faen og, dette ser ikke bra ut, men vi får prøve nok en gang. Vi skal over ei stor myr, Charm følger elvedalene å helt opp mot vei. Blir noe stort da han er 500meter ute, men akkurat her hvor han må trøkke til for å komme seg til biotop synes jeg det er greit. Han blir borte i noe kjærr, jeg skier meg sakte mot dær jeg sist så han, å joda da jeg nærmer meg ser jeg han står nok en gang. Jeg er vel ca 250meter unna da letter det ei rype presist forran han, å Charm etter. Denne gangen stopper han ikke på 10 eller 40meter...han ramper uhemmet, sikkert 300meter! Da er det nok, jeg finner han til slutt å da er moroa over for hannes del, så kan du sjøl forestille deg utfallet av det møtet. Er såpass forbannet at jeg tar begge hundene fot å går mot bilen. Påtur dit ser jeg 2 ryper i dokk, jeg velger å bare støkke de opp mens de går fot. Kort oppsumert: Charm går fantastisk, å e heilt rå på å finne fuggl, men fugglarbeid e totalt ræva! Det går nesten alltid slik når han å sin far er ilag, de skal konkurere hele tiden å det ender alltid opp i noe negativt. Ny tur i mårra, Nero blir hjemme da. Så får vi se om det blir bedre. Dårlig oppladning fram mot neste prøve kan man vel trygt si. Men hvem vet, i morgen kan det bli en topp dag igjen.