fredag, oktober 02, 2009

Jakttur idag




Jeg og Stian Henriksen tok oss en ettermiddagstur med unghundene ES Charm å P Masi idag. Det var kommet mye sny å var tongt for hundene med gjennomslagsføre, men begge hundene jobbet godt. Første situasjonen sto P Masi for, opp kom det rundt 20 ryper uten at vi kom oss fram. Neste slipp var det Charm sin tur, han er et godt stykke oppafor oss i lia da jeg ser at han får godlukt i nesen, avanserer oppover i rett linje rundt 200meter før han står, går så på i etapper 3-4 ganger før han står igjen. Jeg og Stian kommer oss et godt stykke opp mot Charm før det letter 2 ryper forran han å 2 til enda lenger oppe, Charm helt rolig. Meget bra arbeid. Så har vi begge ute i samslipp, vi ser Masi står bare et lite stykke nedfor oss å Charm påtur samme vei, får satt han å Masi får reisningsordre, opp med ryper å begge hundene rolig. Jeg får skutt double men de blir begge skadet. Leter litt selv før jeg sender Charm ut i apportsøk etter den nærmeste, han finner den å apporterer korrekt.
Rype nr2 kom seg lengere unna, til slutt støkker Stian den opp å den kommer mot meg, får ikke skutt skikkelig da det er en mann i skuddlinja. Sender Charm mot dær den lander, men Charm kommer ikke,han er borte. Til slutt kommer det en rype ovenfor å Charm går noen meter etter den, Charm har nok stådd på den. Til slutt går Charm i stand på rypa som var skadet, han reiser djervt men bråstopper da den ikke vil lette, han får apportordre å apporterer slik han skal gjøre. En flott tur hvor vi fikk fugglarbeid på begge hundene å fellinger. Men føret var tongt. Må nok frem med saksa nå å få klippet poter fri for hår.