søndag, september 27, 2009

Hjemme fra Derby

Da va vi kommet hjem fra årets derby. På fredag var det kvalifisering, Charm skulle ha første slipp, terrenget var Hjerkin Nord Høy. Charm går godt i medvind, får godt med terreng med seg selv om det er tongt med blautmyrer. Charm blir forstyrret flere ganger av min makker som konstant skal bruke fløyta for å få styrt sin egen hund, når han fløyter stopper Charm opp, han er jo vant til å komme inn på fløyte. Så noen ganger må jeg geleide han frammover på nytt å angrer på at jeg ikke ga beskjed til dommerne om at min hund ble vældig forstyrret. Men det gikk bra. Neste slipp til Charm i runde 2 har vi meget stærk motvind, det var nesten umulig å ha caps eller lue på seg. Charm går meget meget bra, ligger over makker gjennom hele slippet. Midt i slippet slår Charm seg langt ned, jeg må snu meg med ryggen mot vinden for å tørke øynene rein for lauv å tårer av den stærke vinden. Da jeg snur meg tilbake er Charm borte, jeg gir han litt tid for å se om han jobber inni tettkjerrene, er også noen groper han kan bli borte i. Han kommer ikke fram å jeg signaliserer til dommer at jeg tror han står. Dommer hører ingenting grunnet den stærke vinden, jeg får han til slutt ned til meg å jeg er sikker på at Charm står, men ikke hvor. Vi går nedover å dommer mener han ser hodet hannes. Det ender med at dommer kommer for nærme Charm mens jeg selv kommer bak han, rypekull letter å Charm går etter!! :( Charm her vært meget stabil i fuggl så det er uvanlig av han, men er blitt kvassere i fuggl så er avhengig av å bruke stemmen. Charm hører ingenting å går 35-40m etter. Får ikke godkjent arbeidet, men får fugglfinning. Det var synd, makker var den eneste med godkjent fugglarbeid, så da hadde vi vunnet vårt kvalikparti. Men ble nr 2 denne dagen. Lørdag er det semifinale, Charm har pånytt første slipp. Han koster avgårde til å begynne med, ligger forran makker å jakter godt, påtur opp mot en topp stopper han helt opp å ser han " værer" noe i lufta, jeg tror først det kan være rype, men Charm vil ikke gå videre opp, kommer ned lettere forskremt, sender han opp på nytt men det samme gjenntar seg. Får han da ned til venstre å han legger seg fint på vinden, da han jobber seg opp igjen skjer det samme, fullstendig stopp. Jeg prøver å se om jeg ser rein e.l men ser ingenting, har og på minnet at det er moskus på toppene. Vi kommer oss forbi det området hvor Charm været noe, å da jakter han bedre, slår seg godt ut men jeg skjønner dette ikke holder å håper en stand på rype kan bærge oss, men ingen fuggl å dommerne roper innkalling. Jeg aner det værste å dommerne sier det blir et lite hakk for dårlig søk, ble for mye stopp opp mot toppen hvor jeg må mase han en annen vei, men at de også ser at det er tydelig at noe forstyrrer han. Men slik er det, likt for alle. Så da var derby over for vår del. Hadde aldrig trodd Charm skulle "svikte" søksmessig, men enten hadde han en drittdag på jobben sin eller det var noe som skremte han. Men vi har fådd sedd på nivået blant norges beste å Charm ligger så absolutt blant de. Nå blir det en del jakting frammover så får jeg så om det blir flere prøver i høst. Kongsvold var en flott opplevelse å jeg skal så absolutt tilbake.