onsdag, mars 11, 2009

Kanontur idag

Tok kun Charm med meg til fjells idag. Han søkte bra å jobbet godt hele dagen. Måtte gå lenge idag og for å finne fuggl. I stor fart kaster han seg rundt å begynner å avansere laaaaangt opp i lia. Det er bratt så jeg har ikke sjangs å holde følge med han. Til slutt står han, men det er langt fra meg. Da jeg er ca 100meter fra han letter det ei rype, å han går etter for første gang!!
Gikk bare 6-7 meter, men det er nok til at matfar må ta seg en prat med karn. Slikt no skal vi ikke ha noe av. Så går det en halvtimes tid, Charm er langt ute å langt oppafor meg. Jeg får øye på 4 opphøyninger i snyen + noe spor rundt, så mistenker at det er ryper som ligger begravd. Vi går i medvind, så kommer meg et stykke nerfør å rett i vinden å venter på at Charm skal komme inn, da han kommer kaster han seg i en intens stand, avanserer 50meter opp å står 20meter ifra det vi begge 2 tror er begravde ryper. Han får reisningsordre å kanonreiser, opp med 3 ryper å komplett rolig i oppflukt og skudd. Så ser jeg Charm sitter i stand bare 2-3meter fra en av "gropene", å plutselig letter det en rype til så snyfokket står rundt Charm, han er både rolig å forbauset. Artig situasjon som jeg angret på at jeg ikke fikk på film.

Da vi egentlig har avsluttet dagens tur møter jeg Ingar som har med seg Nero & Zanto. Vi går ilag med han for å prøve å matche hvalpene mot hverandre. De jakter fint ilag, ingen tegn til henging. Zanto går også meget bra, tydelig at de hadde godt av den siste turen vi hadde på Arnøya. Prøver Charm mot Nero å han henger ikke på han heller. Nero går meget bra å skal stilles på prøve i helga på Altevann. Påtur tilbake mot biln går Charm i stand, får ordre om reis å han reiser i to etapper, opp med 3 ryper å han er komplett rolig i oppflukt å skudd. En meget bra dag, Charm går bedre og bedre og fugglarbeidene holder høy klasse. 3 fine arbeid, bra søk å et nydelig vær :)