torsdag, september 25, 2008

Ska sei ho trykke !!

Idag gikk jeg, Per-Øyvind og Erlend nok en jakttur. Zico var selvsagt med, ES Harstadåsens Rypert og SV Dina. Zico og Rypert gikk meget bra å fikk med seg enormt med terreng, Dina er ung å vældig uerfaren men noen ganger trykket åsså hun til, men vi måtte gå lenge før vi fant ryper idag. Gikk i et terreng som tidligere var invadert av tillreisende jegere, så rypene har nok flyktet avgårde for lengst. Rypert fikk en stand på 3fjellryper da Per-Ø gikk høyt i terrenget å 1 ble felt. På slutten av dagen gikk jeg lavere en de andre å Zico gikk i stand i et nydelig sidevindsøk. Jeg kom meg opp til han, ba han reise men han gikk bare på 2-3 meter å dær sto karn å ville ikke gå mere på. Jeg gikk forran han å prøvde å få opp rypene selv men ingen letter, begynner å lure på om det er tomstand, noe som er svært sjeldent for Zico. Er i ferd med å gi opp, men da ser jeg plutselig en rype som gjemmer seg i litt gress bare 2meter forran Zico! Gjør det jeg kan for å få den på vingene men neida, den ligger bare å blunker til hunden. Til slutt står jeg 1meter ifra å tramper å hopper så det ser mest ut som jeg driver med en helt nyoppfunnet dans, da letter den, Zico står i ro men så legg karn 15meter etter å måtte vente med skytinga til han roet seg så den fikk leve videre. 10min etterpå er Zico langt ute å smeller inn i en nydelig stand, jeg kommer meg opp til hunden denne gangen åsså uten at noe letter utenfor hold. Det samme gjenntar seg.

Zico får reisningsordre å reiser 5meter før ny stand, får en til reis på han men da er det bom stopp å nesen står rett ned. Da sitter rypa 70cm fra nesen hannes! Å faen om ho vil lette! Jeg prøver alt, den nye dansen, slå med grein, skriking å roping, men ho sitter der å blunker. Jeg lurer på om jeg skal ta opp mobiltlf å få dette på film men finner uheldigvis ut at da letter den vel å jeg ikke får skutt, synd for dette skulle vært på film. Zico ser dumt på meg å lurer nok på ka slags hjærneskade både rype å fører har, ingenting jeg gjør får den på vingene, å jeg står 1meter ifra den. Etter 4-5min strekker jeg tåa fram å gjer rypa en liten lusing i bakhodet å da letter den endelig. Zico er helt rolig, men fallapporterer. Her må det litt skjerpings til! Man får igjen for tidligere rampjakting ja. Huff.
Vi ser ikke mere denne jaktdagen, noe som selvsagt er skuffende, men med 2 arbeid på Zico å 1 rype med hjem er vi godt fornøyde. Nå blir det litt hvile hvor jeg skal prioritere dressur på både Zico & Charm.