tirsdag, september 02, 2008

Rapport fra fjellet

Nå har jeg å Zico hadd mange træningsturer i fjellet, sånn ca 10turer. Alt ifra 2timer til 10timer`s turer. Zico holder høyt nivø søksmessig, bruker vinden fornuftig å revierer terrenget fint. Formen hannes er det ingenting å si på. Siste turen var idag mandag, for 4dag på rad, men han viser ingen tegn til å bli sliten. Fugglarbeidene er kommet seg vældig. Var tidligere plaget med litt tjuvreis med påfølgende ettergang, nå holder han standen å er rimelig rolig i fuggl, selv på støkk. Vil tro det ordner seg helt når det blir felt rype i de fine situasjonene. Det er ikke så altfor mye ryper i fjellet. Noen turer har vi sett 1, mens andre turer kanskje 20. Å idag kom kvotene, 2 liryper å 3 fjellryper. Det er ikke mye, men tenker man seg om er det nok en fornuftig kvote. Kan ikke regne med å ha særlig stort uttak av fuggl sånn som bestanden er i år. Kullene er små, å noen plasser har det vært omlegging å kyllingene er såvidt flyvedyktige. Jeg har sett uvanlig mye predatorer til fjells i år, ørn,hauk,kråke,ravn,røyskatt etc. Predatorene fikk seg et skikkelig løft i fjor da de kunne fråtse i gnagere, å dermed overlevde ongene å predatorbestanden ble uvanlig stor. De skal selvsagt alle ha mat, å når det nesten ikke finnes gnagere i år går det utover fuggl. Har funnet uvanlig mange rypekadaver i fjellet, 4 bare idag. Får håpe at en stor del av stamfuggelen overlever jakta så får vi kanskje mere ryper neste år. Selv med lav kvote kan man skyte mange middager, 10 turer kan gi 20ryper tilsammen, å det aller fleste jeg kjenner går iallefall 10turer! Jeg for min del skal ha med startpistol i tillegg til hagla, så kan jeg trene hund om jeg har skutt kvoten. For min egen del handler det ikke om å felle mest mulig fuggl, hadde det vært det hadde jeg gådd på støkkjakt. Å se hunden jobbe skikkelig, fine arbeid, det å se at all treninga har fungert, å selvsagt den gode lunchpausen med bålkaffe......ja det er for meg mye viktigere en å fylle sekken.
Jeg og Ingar hadde hvalpene med til fjells en tur i forrige uke. Da Nero fant ryper å sto leide jeg hvalpene bak han. De hadde noe i nesen som nok var litt spennende å de skvatt skikkelig til da rypene lettet. De fikk snuse skikkelig på setet å det var ikke vanskelig å se at de koset seg. Nero hadde 5fugglarbeid den turen så de fikk luktet noen ryper, å Charm fikk støkke en rype etter at Nero hadde reist halve kullet. Nå blir det litt hvile på Zico, å skal konsentrere meg om Charm. Dressuren sitter meget bra så nå gjelder det å opprettholde den frammover å ikke bli for ivrig.