søndag, april 05, 2009

NM Vinter - og ny 3UK

Jeg, Ingar - å alle hundene ,ankom Andenes på torsdags ettermiddag. Vi bodde på skarsteinsdalen leir. Heilt ok å bo dær, senere på kvelden kom Viggo Opshaug med ES Trevi så da var det kun vi 3 som bodde der. Fredag gikk jeg ilag med Ingar og Nero i vk kvalik. I sitt første slipp går Nero meget bra å blir rangert høyt på søk, men desverre ingen fuggl i slippet. Da 1runde er ferdig er det 4 hunder med fugglarbeid å det tettner til på lista da det er 6 som går videre. I runde 2 er det fuggl i hvert eneste slipp å før Nero skal ut er det 5 hunder med godkjent arbeid. Nero får slipp på store åpne flater å trøkker noe så jævlig till. Han går utrulig bra, helt på grensen stort å får enormt med terreng med seg. Desverre er det ikke fuggl i dette slippet heller. Det ser mørkt ut for Nero. Han blir rangert som nr 6, like bak de med godkjent arbeid. Så er det fuggl i neste slipp, godkjente arbeid å det er da 7 med arbeid. Nero rangert som nr8 å desverre ikke til semifinale.

Lørdag går jeg i UK med Charm. Han går et meget bra 1slipp, store fine slag å får mye terreng med seg. Han er langt ute å så går han over ei stor myr, opp til neste biotop. Jeg ser han trekker ann å forsvinner ned i bekkedalen. Jeg venter 1min før jeg roper til dommerne ( vi hadde 2 dommere+1elev )om jeg kan få en med meg oppp da jeg tror Charm står. Ingen hører etter å dommerne står langt unna å bare prater med hverandre. Jeg går litt opp mot der jeg sist så Charm å ser han står. Roper til dommere men ingen reaksjon, etter å ha ropt 4 gang å det fremdeles ikke er reaksjon hos dommerne begynner jeg å bli mektig irritert. Til slutt roper jeg av full hals å så skier jeg meg opp mot Charm. Da plutselig roper ene dommer at jeg skal vente på han, men han er utrulig treg å komme seg opp mot meg. Jeg går litt videre opp å ser en rype forran Charm som springer, han går på i etapper å spikrer rypa i flere omganger, så springer rypa ned utafor syne til Charm. Han løser ut, går et stykke ned å henter vind å får strålen, ny stand på samme rypa. Dommer er enda for langt bak!! Da dommer nærmer seg ser jeg rypa springe til høyre for Charm, han står i ro å følger den bare med hodet til den letter. Charm er helt rolig i oppflukt å skudd. Mistet reisen pga dommere som skulle gjort noe helt annet denne dagen en å være til fjells. Etter utredning legger Charm ut i søk, like bortafor meg kaster han seg i stand samtidig som en rype letter. Har akkurat lagt pistolen i lomma så skyter ikke. Da slippet er ferdig får Charm godkjent ett upresist arbeid u/reis. Etter lunch skal Charm i sitt 2 slipp. Makker er ei tispe som overhodet ikke er våknet, å hun henger å hopper på Charm, han kommer seg ikke ut å bare springer i ring med makker etter seg. Da dommer omsider stopper slippet er Charm helt forstyrret. Får ny makker men Charm vil knapt ut, går noen slag men vil ikke helt jakte. Blir avsluttet med en 3UK. Inga fornøyd med denne dagen, selv om det ble premie. Men er fornøyd med fugglbehandlingene til Charm, han er utrulig kald å flink i fuggl.
Stor takk til Knut Fredheim som ordnet overnatting til oss å håper vi kan gjennta det.

Vil gratulere Stig og Perle med NM seier idag. Utrulig bra!!