lørdag, juni 21, 2008

Laks nr.7 å refs til oppdrettsnæringa !

Tidligere idag fikk jeg laks nr. 7 , den veide 4kg, oppdrettslaks det også.. Lakselva er hardt rammet av oppdrettslaks i år å jeg alene har fått 7stk, mistankene er naturligvis rettet mot anlegget på Senja som har hadd en stor rømmning fra en merde, men det blir bare spekulasjoner hvor den kommer fra, iallefall foreløpig. Dette er katastrofalt!!! Miljøkriminalitet på øverste plan å oppdrettsnæringa kommer alltid fra det med ikke mere en en liten ripe i lakken, for å si det rett ut så har de i alle år gitt seg faen. Nederst i sone1 har vi en statistikk på 95% oppdrett å 5% villaks. det kommer store flak med oppdrettslaks opp på hver flo, å har snakket med folk som har fisket fra land i sjøen ved Tranøybotn og Skatvik å de har på noen få timer fådd 8-10 oppdrettslaks, størrelsen ligger jamnt på rundt 5 kg, samme som i Lakselva. Vi fiskere gjør det vi kan for å få på land mest mulig, men det er en håpløs kamp. Etter at jeg fikk nr.7 på land pakket jeg å dro, blir kvalm ved tanken på at laks nr.8 garantert er oppdretslaks det også, klarte ikke være ved elva lenger, fiskeopplevelsen er totalt ødelagt. Verdien av mitt eierskap i elva lå på rundt 50000kr, nå er de vel ikke mere værd en det et par sko koster, litt satt på spissen men så galt er det blitt. Men denne gangen gir vi oss ikke uten kamp, noen skal få svi for dette å media er koblet inn. Vi sportsfiskere er dritt lei av å dra på land søppla fra oppdrettsnæringa, å jeg må si at en rømning på flere titusen laks ETTER at det er påvist ILA i anlegget er meget beleilig for oppdretter, som da slipper å kaste bort dyrebar tid på nedslakting. At det skjer vet vi, men jeg sier ikke at det er tilfelle her, men presiserer at det er beleilig. Fiskefølelsen, det å være ved elva, gleden ved å få laks etter ufattelig mange timer med stanga.....den følelsen er totalt ødelagt, jeg sitter ikke å gleder meg til neste fisketur. Som sagt så er media å andre instanser koblet inn å det kan leses i lørdagens utgave av Troms Folkeblad.
Vi fiskere krever NULLTOLERANSE Å HARDE BØTER som skikkelig svir hvis rømmningene fortsetter!! Det e jo faen så utrulig at oppdrettsnæringa aldri klare å sikre anleggene sine, jeg vil gå så langt å si at oppdrettsnæringa å staten ikke er kompetent til å drive med oppdrett, hadde de vært det hadde det ikke rømt 20-25% av totalmengden oppdrettet laks hvert år. Det er jo helt bak mål. Staten har åsså mye av skylda som ikke legger mere å hardere press på næringa, spesielt nå når det er sånt stort fokus på villaksen å dens fremtid. Jeg skal avslutte dette innlegget før jeg blir så altfor spydig.
Ha en fin helg alle sammen