lørdag, februar 04, 2017

RIOS i boks

2-3 træningsturer har det vært hver uke den siste tia. Blaze har hatt god fremgang i fuglsituasjoner. Ifra og rampe langt etter når jeg ikke var oppe i situasjonene, så er han nå også rolig der. Siste tur satt rypene veldig høyt, Blaze trekker ann oppover veldig bratt fjellskrent, for han går i stand på nesten 300m. Jeg har ikke mulighet å følge etter så blir stående å vente med ett håp om at fuglene skal lette. Etter 5 min letter de, en hel flokk som letter i 3 etapper. Blaze helt komplett rolig i oppflukt og skudd. Senere ny stand i bratt skrent, nå 200m fra meg. Etter mye venting letter til slutt fuglene i flere etapper å Blaze pånytt rolig. Tidligere turer har jeg prøvd reis, både på lang avstand å når jeg er nærme, reiser særdeles djervt å komplett rolig. Nå har han skjønt dette med sekundering også, spontansekunderer på lange hold å blir stående, selv når makker får reis ordre forholder Blaze seg rolig, å setter seg pent når fuglene til makker letter. Charm har vært med noen få turer, han fant også sine ryper langt oppi fjellet, han er rolig i oppflukt, utreder å ny stand, rolig igjen i oppflukt, utreder å ny stand. Han får seg 5 arbeid langt oppi fjellsia, han vil ikke komme ned før alle fuglene er funnet så jeg konsentrerer meg om Blaze å bare lar Charm kose seg dær han er. Han er tydelig fornøyd når han kommer ned til oss igjen :) Det nærmer seg jaktprøvestart, litt mere terping på enkelte ting så får vi se om vi kan hevde oss.