lørdag, juli 05, 2008

Finnmarksturen

Mandags kveld kom vi til Lakselv i Porsanger, kjørte til Holmen bru for å sette opp camp, sånn som jeg har gjort i så mange år. Men i år hadde de klart å gjøre strekket nedafor brua privat, fikk ikke engang sette opp telt eller campingvogn! Inn i det røde skuffanes. Det er ikke vanskelig å se at det er penger som har tadd tak i veldig mange ved elva, trasig men sånn har det blitt. Vi satte opp campen 100meter nedenfor vanlig plass. Elva er litt for stor å vældig farget av leire. Etter kort tids fiske fikk jeg fast en stor fisk på flue, laksen viste seg ikke å den mista jeg. Like etterpå fikk jeg etter hard kamp opp en stor overstøing på sluk, den hadde nok vært rundt 15kg i normal skikk. Ut med den. Noen timer senere får jeg det jeg tror er full klaff å skikkelig storlaks på flue. Laksen er ustyrlig å sinnsykt sterk, har ute til slutt ca 180meter før den stopper, den legger seg en gang på sia å jeg ser det er en laks på 15-20kg. Skuffelsen blir stor da den nærmer seg land å jeg ser det også er en støing, en gigant! Flua hadde krøket seg i finnen framme så var derfor den var så stærk i den harde strømmen. Det blir ikke mere fisk den dagen å vi satser heller på det sosiale :)
Cognac å nytrækt kaffe ved elvebredden.......kan det bli bedre.
Pappa prøver snus med nyhua si...gulp gulp.

Utpå morran bei stemninga riktig så god, bare spør onkel.


Sistekvelden klarer jeg endelig å få fast en skikkelig laks. Den tar tubeflua jeg har bundet selv å raser ut, hopper å er litt gal men roer seg etter hvert. Vi får den på land å gleden er stor over at det er en skikkelig laks, ingen overstøing.

En helt nyoppgådd laks med lus på 9,3kg.
Pappa mister en stor laks på flue, fortomen slites av i øyet på tubekroken, knuten er like hel, så er antakeligvis laksetenner som har saget den av. Han kjemper med den i 15min før den sliter-surt. Ellers så mister Jostein en 5-6 kgs på spinner. Vi fikk en go del støinger. Eneste skikkelige laksen på land var min, å det er ingen skikkelig rugg selv om den nærmer seg 10kg. Hadde håpet på laks rundt 15kg, men blir nok ikke i år ser det ut som. Elva minket 40cm mens vi var dær å ble klarere så kanskje det blir brae forhold i uka som kommer.