mandag, mars 21, 2016

NM Vinter 2016

Vi var på Nm Vinter på Andøya i år også. Charm har vist god form før NM så vi hadde trua på at vi kunne nå langt. I kvalik gjør Charm sine saker meget bra, ved dagens slutt har vi 2 hunder på premielista å Charm blir nr 3 denne dagen å videre på søk. I semi blir det spennende, da det gjennstår 3 hunder i andre runde, å Charm er rangert som nr 3 å kan dårligst bli nr 6 å finaleplass, så sier dommerne at det blir en runde 3. I sitt tredje slipp mot hi-trøkk fortsetter Charm med godt søk, vi ser han feste stand på andre siden av ett vann, gå på i etapper lenge for vi kommer frem å forsvinner bak en liten kant å kommer ikke frem. Skier meg ut på vannet før å få oversikt å mistenker at han står på andre siden av kanten, det gjør han å melder ny stand til dommer. Men før dommer får sett Charm i stand letter det enkel rype presis forran. Jeg skyter å Charm er rolig. Dommer har ikke sett han i stand, men har heldigvis ikke sett fugl heller. Samtidig meldes det stand på Trøkk langt ute, Charm kobles. Makker justerer seg i mange omganger å løser til slutt ut. Både Charm  og makker får kreditert en tomstand å vi ligger helt i grenseland for en finale. I slippene etterpå får andre hunder sjangs på fugl å Charm blir nr 5 å videre til finale. I finalen har vi slipp nr 3. Helt på slutten av slipp 2 har våre konkurenter oppe fugl 2 ganger. Da Charm slippes på fester han stand dær de fuglene hadde lettet, men løser raskt ut å fortsetter fremmover. Vi skal over en stor myr å mot en liten skog, Charm drar litt til høyre mot fin biotop å rett på vind å jeg tenker det er greit å få med seg 200m av det før han fortsetter fremmover. Vi har en liten bakketopp mellom meg og Charm men føler jeg har god kontroll. Charm kommer ikke å jeg er sikker på han står like bortafor meg i kanten av tett skog, leter og leter men finner han ikke. Slippet blir stoppet etter 10 min siden Charm er borte å ikke finnes, makker har da ikke konkuranse. Surt men slik ble det denne gangen. Leverer revolver ifra meg å vi går tilbake å leter. Går sporene etter Charm, å han har trøkket noe helt jævlig til. Har lagt seg i voldsom fart videre bortover kanten av biotopen å ikke snudd før han var rundt 800m fra meg. Det letter ei rype oppafor meg å 15m fra rypa står Charm i ro å ser på meg. Bra at han finner fugl å behandler den perfekt, men å jakte seg ut av annvist terreng var ikke helt dagens plan.
Dette var Charm sin NM finale nr 2, alle gode ting er 3 sies det, så vi får se om han kan stilles neste vinter også. Nå blir det trening av Blaze fremmover, han er blitt 11 mnd å det gjennstår lite for å ligge jevnt på 1 pr søksmessig, i fugl er han bra. Fikk sett far til Blaze, Zizou, han gjorde sine saker meget bra å ble nr 2 i finalen. Gikk også 2 dager å fikk sett Berkjestølen`s Alfa som er kullbror til Yara som igjen er mor til Blaze. Voldsomt trøkk å likte veldig det jeg så.