lørdag, desember 08, 2007

Træningstur

Var torsdag på tur med Zico igjen, det bei en meget bra dag.
Zico starter ut i stor fart, tar stort område å revierer nærmest perfekt, han går som ei kule, det ender opp med at Zico tar stand, korrigerer seg forsiktig frem noen meter i ny stand å blir stående. Zico har noen ganger tyvreist så har langline på han. Kommer heilt opp til hunden å får tak i lina å står å venter på at han skal reise selvstendig så eg "får tadd karn", men han blir stående til rypa letter. Han er rolig. Etter litt pause utreder han fint å vi går videre. Jeg går opp på en stor kolle å ser nedover mot et vann, har vinden i ryggen. Sender Zico nedover så han får hentet vind, å han viser et hærlig søk. Vannet er 200meter fra oss å han går helt ned, syr terrenget på tur oppover lia, går ned igjen i vannkanten, setter en voldsom fart langs vannet å dreier plutselig rett inn mot kjærr ca 80meter opp å rett i stand. Ett fantastisk forr arbeid! Jeg kommer meg fram å Zico står på skrå opp mot meg. Jeg lar han stå å nesten håper på en tyvreis så eg får tadd karn, men han blir stående lenge, til 4 ryper letter å han sitter på kommando. Han søker hærlig resten av turen, går stort å får mye terreng med seg men vi finner ikke mere den dagen. Men uansett en fin dag å fint føre, passelig tongt for hund.

Senere denne uka går jeg å Kristian med hver vår hund en tur i Svandalen. Ser en del spor men finner ingen fugl. Nå blir det helgehvil å barndåp på søndag, men til uka blir det forhåpentligvis noen flere turer om været tillater det.